Tapahtumatuotanto
TAPAHTUMATUOTANTO MATKAILUALALLA
Kohderyhmä: matkailualan opiskelijat
Promti: Luo tapahtumatuotannon vaiheet lyhyesti
Tavoite: Luoda yleinen käsitys tapahtumatuotannon vaiheista mistä tahansa tapahtumasta
Tulos ChatGPT :
Tapahtumatuotannon vaiheet:
1. Tapahtuman suunnittelu ja konseptointi
2. Aikataulutus ja organisointi
3. Ohjelman ja sisällön suunnittelu
4. Markkinointi ja viestintä
5. Tapahtuman tekninen toteutus ja logistiikka
6. Tapahtuman toteutus
7. Tapahtuman jälkeinen arviointi ja seuranta
Promti: Kerro matkamessujen tapahtumatuotannon vaiheet matkamessuun osallistumisen näkökulmasta
Tavoite: Halusin luoda tapahtumatuotannon vaiheita matkailualan opiskelijoille matkamessuihin osallistumisesta matkailuyrityksen näkökulmasta
Tulos ChatGPT:
1. Tavoitteiden määrittely
- Tavoitteiden asettaminen. Esim. uusien asiakkaiden hankinta, kumppanuuksien luominen, brändin tunnetuuden kasvattaminen
- Kohderyhmän analyysi: Yrityksen tulee tunnistaa, millaisia kävijöitä messuille odotetaan ja mikä kohderyhmä on heille tärkein (esim. kuluttajat, jälleenmyyjät, matkatoimistot tai matkailualan ammattilaiset)
2. Budjetointi ja ressursien suunnittelu
- Budjetin laatiminen: näyttelitila, ständit, matkakulut, materiaalit, mahdolliset jälkeiset kulut
- Resurssit ja henkilöstö: kuka osallistuu messuille ja millä rooleilla
3. Messuille ilmoittautuminen ja logistiikka
- Ilmoittautuminen: näytelytilan varaaminen, lisäpalveluiden varaaminen (netti, tekninen toteutus)
- Matkustus- ja majoitusjärjestelyt
- Messutavaroiden ja materiaalien logistiikka
4. Messuosaston suunnittelu
- Ständin suunnittelu
- Esittelymateriaali ja markkinointi
- Aktiviteetti ja houkuttimet
5. Ennakkomarkkinoinointi ja viestintä
- Messuosallistumisen viestintä
- Kutsut ja tapaamisten sopiminen
- Markkinointi
6. Tapahtuman toteutus
- Ständin pystyttäminen
- Henkilökunnan briefaus
- Aktiviteetit ja esittelyt
- Verkostoituminen
7. Tapahtuman jälkeinen seuranta
- Kontaktien hallinta
- Palautteen kerääminen'Messujen onnistumisen arviointi
- Jatkotoimenpiteet
Promti: Suunnittele Suomussalmen messuosaston matkamessuille
Tavoite: Suunnitella konkreettiselle matkakohteille messuosaston matkamessuille tekoälyn avulla
Tulos CharGPT:
1. Teema ja viesti
- Elämyksiä luonnon ja kulttuurin keskellä: Osaston teemana voisi olla yhdistelmä luontomatkailua, kulttuuria ja historiaa.
- Pääviest: Korostetaan alueen ainutlaatuisia luonto- ja kulttuurielämyksiä, kuten Hossan kansallispuisto, Hiljainen kansa, Raatten tie.
2. Osaston suunnittelu
- Koko: Keskikokoinen osasto 5 x 5 m
- Avoin ja kutsuva asettelu: Osaston tulee olla avoin ja helposti lähesttävä joka suunnasta. Pystytetään selkeä vastaanottopiste, jossa kävijät voivat kohdata henkilökunnan ja saada esitteitä.
- Visuaalinen ilme: korostetaan luonnon kauneutta suurilla, korkealaatuisilla maisemakuvilla Hossasta, Raatteen tiestä ja Suomussalmen hiljaisista metsistä. Näytöllä voidaan esittää kuvia tai videokoosteita alueen luonnosta eri vuodenaikoina.
3. Aktiviteetit ja kokemuksellisuus
- Virtuaaliretki Hossaan ja Raatteentielle: tämä antaa kävijöille konkreettisen käsityksen alueen vetovoimasta.
- Paikallinen ruoka ja maistiaiset: tarjotaan pieniä maistiaisia Suomussalmelle tyyppilisistä ruoista, kuten poro- ja kalatuotteista.
- Onnen pyötä tai arvonta: palkintoina majoituksia paikallisissa lomakohteissa tai aktiviteettipaketteja Hossassa.
4. Materiaalit ja markkinointi
- Esitteet ja kartat: jaetaan kävijöille houkuttelivia esitteitä, joissa on tietoa Hossasta, Raatteen tiestä ja muista matkailukohteista.
- QR-koodit: QR-koodit ohjaavat kävijät Suomussalmen matkailusivustoile tai suoraan varaamaan majoituksia tai aktiviteetteja.
- Sosiaalisen median kampanja: osallistujat voivat jakaa kokemuksia osastolla kuvaamalla itsensä Hiljaisen kansan edessä tai virtuaaliretkellä. Kannustetaan tägäämään Suomussalmi sosiaalisen median julkaisussa, jolloin näkyvyys kasvaa.
5. Henkilökunta ja asiakaskokemus
- Paikalliset matkailuasiantuntijat: Osastolla on paikallisia matkailuasiantioita, jotka tuntevat alueen perin pohjin. He voivat vastata kysymyksiin ja suositella matkakohteita henkilökohtaisesti.
- Pukeutuminen: Henkilökunnan pukeutuminen voisi heijastaa alueen kulttuuria ja luontoa.
- Esittelyt ja puheet: Päivittäiset esittelyt Hossan luontokohteista ja Suomussalmen historiasta lyhyinä esityksinä tai haastetteluina voivat houkutella messuvieraita osallistumaan ja oppimaan lisää.
6. Jälkimarkkinointi ja seuranta
- Kävijöiden yhteystiedot: kerätään esimerkiksi arvonnan kautta ja jälkikäteen lähetetään lisätietoa Suomussalmen matkailumahdollisuuksista.
- Jälkiviestintä. lähetetään sähköpostitse kiitosviestejä ja tarjouksia messuilla käyneille.
- Messujen jälkeinen kampanja: järjestetään sosiaalisessa mediassa kampanja, joka muistuttaa Suomussalmen matkailutarjonnasta ja ohjaa messukävijät varaamaan lomansa.
Promti: Luo Suomussalmen matkamessuosaston sopivaa kuvaa
Tavoite: Testata tekoälyn mahdollisuuksia kuvien luomisessa
Tulos ChatGPT:
Promti: Paranna kuvaa lisäämällä siihen wildlife-aiheen
Tulos ChatGPT: